Aiways kondigt verdere details aan over zijn batterijmodules met sandwichstructuur, die de stabiliteit verhogen en het risico op incidenten op het gebied van batterijveiligheid aanzienlijk verminderen. Door de celgebieden met vloeistof te scheiden van de rest van de cel, voorkomt Aiways het risico op koelvloeistoflekkage, omdat dit in 80 procent van de gevallen de gebruikelijke oorzaak is van veiligheidsrelevante accuschade.
De sandwich-batterijstructuur, die wereldwijd zijn debuut maakt bij Aiways, wordt bereikt door een isolatielaag die is aangebracht tussen de batterijmodule en het koelsysteem. Dit betekent dat er geen koelvloeistof in de module kan komen, zelfs niet na een zware impact. Deze structuur zorgt ook voor enige isolatie door de warmte-uitwisseling tussen de externe omgeving en de batterijmodule te verminderen.
Om de efficiëntie verder te verhogen, heeft Aiways een on-board Battery Management System (BMS) ontwikkeld, dat geavanceerde State-of-Charge (SOC) -algoritmen gebruikt om het werkelijke energieverbruik te bewaken en te reguleren en om verbruikswaarden te communiceren. De diepgaande zelflerende functie van de SOC-algoritmen maakt nauwkeurige feedback mogelijk en kan het energieverbruik relateren aan de rijstijl van de bestuurder – tegelijkertijd worden mogelijkheden getoond om het individuele rijgedrag aan te passen en de levensduur van de batterij te verlengen.
Wintertests door Aiways toonden uitstekende prestaties van zijn eigen systeem in vergelijking met andere auto-batterijmodules: de volledig elektrische SUV U5 kon een reële actieradius van bijna 300 kilometer halen bij temperaturen onder het vriespunt. De test is vorig jaar uitgevoerd op de proefrit van 15.000 kilometer van China naar Duitsland.
De Aiways sandwich-batterijmodule heeft 580 uitgebreide tests ondergaan, aanzienlijk meer dan de Chinese norm van 51 tests. Om de veiligheid en betrouwbaarheid van het batterijpakket te garanderen, werden de elektrische, chemische en fysieke gebieden gecontroleerd, inclusief kortsluitingstests, testritten bij extreme hitte en vrieskou en het starten van de batterij bij hoge en lage temperaturen.
Met een capaciteit van 63 kilowattuur kan de accu van de U5 een actieradius van ruim 400 kilometer in kaart brengen volgens de WLPT-cyclus. Het snellaadvermogen zorgt voor een zeer hoog gebruiksgemak: de batterij van de U5 kan in slechts 40 minuten van 20 tot 80 procent worden opgeladen met behulp van een DC-oplader. Met een AC-lader (6,6 kW type 2) kan hij in minder dan acht uur van tien tot 95 procent worden opgeladen, bijvoorbeeld tijdens het ’s nachts opladen.
Dit is een officieel persbericht van Aiways.